Estelli en Léon

In de ochtend vandaag een stadswandeling door Esteli gedaan. Wij waren nog meer een bezienswaardigheid op de lokale markt dan dat zij voor ons zijn. Ze vonden het maar raar dat wij foto's maakten van de groente, fruit en mensen daar. Ze vonden het echter prima. Ze gingen soms poseren of wilden de foto nog even bekijken. We hebben mooie leer winkels bekeken en diverse soorten muurschilderingen. De achtergrond daar o.a. van is, is dat vele mensen niet konden of kunnen schrijven of lezen. Maar door kunst kan er wel een boodschap over gelijkheid, goed zorgsysteem, scholing, politiek, behulpzaamheid e.d. overgebracht worden.

Leon
León ligt aan de rivier de Chiquito, negentig kilometer ten noordwesten van de Nicaraguaanse hoofdstad Managua waar onze reis zal eindigen. In de stad bevindt zich onder meer de Kathedraal van León die op de werelderfgoedlijst staat van UNESCO. Daar kon je ook bovenop komen...hoe? Je gaat via de achterkant van de kerk een klein hoor binnen waar je je ticket koopt. Vervolgens loop je naar de andere zijkant waar je via enkele steile traptredes omhoog naar de klokkentoren gaat. Normaal moeten de schoenen uit maar vanwege de warmte mogen we deze aanhouden. Nog niet zo druk daar dus we konden leuke foto's maken. Verder de dag doorgebracht met shoppen bij de souvenirwinkeltjes en lekker eten en heeeel veel drinken. Leuke stad om te bezoeken. Ook komen we hier plotseling meer toeristen tegen en zijn we duidelijk niet de enige " gringo's" meer. Een vulkaan bezoek mag eigenlijk niet ontbreken hier zegt men, maar ik vond dat ik een dagje rust had verdiend en heb de vulkaan maar even links laten liggen.

Esteli

Als je denkt dat ze hier meestal manana manana aanhouden......zaten wij vandaag aan het ontbijt in de mooie lodge, kwam een pick up onze spullen al een half uur voortijd ophalen. Nu waren de meeste wel klaar..maar het moet niet gekker worden...het eerste stuk met een aantal alvast naar beneden gaan lopen. Wat erg steil was..dus de spieren die voelen het wel. Vervolgens tot de kippenren van de school gelopen en daar stond de veewagen met een deel van onze tassen op ons te wachten. Dus letterlijk in laden die handel.! Het zag er erg leuk uit en wij genieten van het uitzicht. Bij de bus aangekomen alles weer op de bus geladen. Gelukkig is de chauffeur handig en hebben we enkele sterke lange mannen bij ons die ook nog behulpzaam zijn. Wat wil je nog meer. Na 2 uurtjes rijden kwamen we in Esteli. Met elkaar wezen lunchen en om even wat anders dan rijst bonen en patat te eten hebben we lekkere sandwich gescoord. Daarna een bezoek gebracht aan een sigarenfabriekje. Wat een handwerk zit daarin. Leuke uitleg en van alles geroken. Naar de standaarden hier verdienen ze meer dan dan de gemiddelde. Maar het is toch wel onder barre omstandigheden. De arbo zou eens lang moeten komen...
Daarna iets te drinken gekocht in een winkeltje op het centrale plein en daar gezeten. Vele schoolkinderen waren nog bezig met verf. Allen in schooluniformen...mogen ze van mij in Nederland ook wel invoeren. Verder nog heel veel volk in het park wat vooral komt door de Wi-Fi die in de Niguraanse steden is. In de avond heerlijk in de backpackers wezen eten en nog wat gedronken in de sportbar. Vooral voor mannen..en zeker geen Europese.. maar toch is dat ook goedgekomen. De afgelopen tijd weinig toeristen gezien..hier zie je er af en toe 1 lopen maar die zijn op 2 handen te tellen. En Chinezen...die zie je hier al helemaal niet. Morgen naar Leon en zit de helft er al weer op. Tijd vliegt maar we doen ook erg veel!

Eco lodge

Vannacht de basic manier van slapen gehad. Na een kakkerlak verwijderd te hebben en lekker met deet ingesmeerd te hebben naar bed gegaan. Vannacht met kamergenoot geluisterd naar de muis of wat dan ook die we zo nu en dan langs hoorden komen. Toch al met al goed geslapen en heerlijk een ontbijtje op met tortilla's bruine bonen, rijst en voor de zoveelste dag roerei. Het smaakt prima.  Vanmorgen een wandeltochtje over het terrein gebracht en dus bezoek aan de school van het project en aan wat ze verbouwen zoals koffie, suikerriet, maar ook diverse soorten groente zoals bieten, wortelen en namen die wij niet kennen. Ze waren vol trots om ons van alles te laten zien incl. Hun slaapzaal etc. Via dit project krijgen de 30 jongeren weer hoop voor de toekomst. Het zit hem in het veranderen van hun mentaliteit en discipline bij te brengen. Het zijn grotendeels jongens in de leeftijd van 14-18 jaar. Ook hebben ze nog diverse dieren rondlopen waar ze voor leren te zorgen. Mooi project. De middag genoten van het heerlijke weer in een hangmatje en schommelstoeltje op de veranda. VAKANTIE!

La Bastille

Traditioneel ontbijt deze morgen om half 7 met tortilla's, rijst en bruine of eigenlijk zwarte bonen met een soort van kaas. We raken er al aardig aan gewend. Helaas afgelopen nacht geteisterd door een mug die mij blijkbaar wel lekker vond...of te wel mijn been zit flink onder de bulten.
Gisteren zaten we niet echt comfortabel in de bus. Dus vanmorgen met elkaar besloten om de koffers op het dak van de bus vast te maken. Lekker met de zon erop...hopen dat niet alles onder druk gaat spuiten of uit de zakjes loopt. Onderweg zie je dat het een arm land is met vele krotjes en grootte verschillen tussen arm en rijk. Ik kan me zo voorstellen dat het voor hun dan ook aardig uitzichtloos lijkt. Sommige mensen zie je hard werken op de koffie plantages of bij baksteenfabriekjes. Helemaalbgekleed en beschermd tegen de zon. Er ligt veel rommel en plastic langs de kanten van de weg. Wat voel je je dan weer bevoorrecht in ons keurig geordende Nederland. We zijn vandaag onderweg naar bastille eco lodge. Een project dat bijdraagt dat jongeren vele vaardigheden leren voor farming, koffie plantage en restauranthouderij. We stoppen echter eerst in Matagalpa waar we een korte rondleiding krijgen en lunchen. We rijden doorJinotega heen en komen rond 17.00 aan bij onze pick up om naar de lodge gereden te worden in 4x4 wagens. Rond half 7 waren we compleet en deelden we met zn drieën een kamer. Het lijkt alsof we op kamp zijn. Alleen is dit een geweldige plek en een geweldige omgeving! Even in smeren met deet en slapen maar!

Op doorreis

Dag 8

Vandaag na een feestnacht met opnieuw veel muziek was er gelegenheid om uit te slapen. Heerlijk door alles heen geslapen...op den duur lukt dat wel. Al hoewel..de fanfare van 04.30 was weer niet te missen. De koffers op een kar geladen en de kar weer gereden naar de kade waar de boot rond 11.00 zou vertrekken. Het was niet zo druk op de boot als zaterdag. Minder lokale mensen en de wind was ons gunstig gezind waardoor we nu met open ramen...of te wel het zeil om hoog kon blijven. Dus genoten van het uitzicht en de wind door de haren. Met de motor op de achtergrond lekker dutten en genieten. Na 5 tussenstops kwamen we weer uit bij..San Carlos. Hier in hetzelfde restaurant gegeten als op de heenweg..of te wel 2 uurtjes waren we daar zoet...Ja snelheid is niet echt aan de orde. Gewoon wachten en als t goed is komt er vanzelf iets. Vervolgens rond een uurtje of half 4 is daar onze nieuwe bus en chauffeur waar we kennis mee maken en de komende dagen mee op zullen trekken. Half 7 aangekomen bij ons "doortrek" hotel. Snel gedoucht en s'avonds nog even een plaatselijk restaurant uitgezocht. De komende dagen wat minder WiFi en stroom dus even afwachten wanneer het volgende verhaal komt. Groetjes!

El Castillo

Vandaag een soort van vrije dag gehad...maar ja dan wil je ook weer wat. Dus om 7.00 aan het ontbijt, maar dat kwam pas na zo'n 40 min. Dus toch even haasten want 8.00 met boot onze dagtour doen. Vogels en apen spotten van een afstand en een flinke hike door het regenwoud. Aan zweten ontkom je niet. Trouwens is het beter dan die kou thuis...de lente komt vast als ik weer thuis kom.. Rond 13.00 terug van deze leuke trip en ergens wat gaan eten in ons beste Spaans en zo werd het spaghetti met heel veel knoflook en groente. Aan het water in de wind is het goed vol te houden. In de zon os het een ander verhaal. Dus voor wie denken dat ik bruin terug kom...vanwege muggen en de zon veelal lange mouwen en lange broek aan.. In de middag een bezoek gebracht aan het Ford bovenop. Waar de Spanjaarden een heftige strijd hebben moeten leveren. Vanavond is er weer feest dus we kunnen onze lol op. Biertje?! Tot morgen!

Nicaragua

Dag 6 grens overgang. Om 6.30 tassen verzamelen en 7.00 vertrek naar....Nicaragua. We vertrekken bijtijds aangezien we niet weten hoelang alles vandaag zou gaan duren. Rond 9.00 kwamen we bij de costaricaanse grens waar eerst de reisleider de premie ging betalen om het land uit te kunnen. Daarna met die briefjes en paspoort naar de loketjes. Toen de tassen en koffers opgehaald. En afscheid van onze chauffeur genomen. Vervolgens lopend naar een volgend hokjes verderop langs de weg. Weer paspoort laten zien en werd het gecontroleerd. 5 meter verder volgende omvrichtinf Nicaragua te gaan. Daarna weer naar een huisje. Paspoort laten zien..briefje erin. 3 vragen beantwoorden over werk e.d. foto maken en door met de bagage. Weer verder lopen naar wee een hokje om weer de paspoorten stempels wn briefjes te laten zien. En konden we busje in. Verdeeld over 2 busjes gingen we naar een brug. Helaas had busje nummer 2 gelijk een aanrijding maar ze kenden elkaar dus snel afgehandeld. Rond 11.00 bij de brug waar we voor de laatste keer ons paspoort moesten laten zien en even een foto mochten maken. Nog een half uurtje met busjes verder om bij het restaurant te komen. Daar kwam de geld handelaar ook even langs om ons van onze colonnes dolars etc af te helpen en om te wisselen naar de cordoba. Of te wel na 5 dagen miljonair geweest te zijn, werd dat nu weer een stuk minder. Nog even door het dorp gewandeld en om 15.00 bij de boot verzameld. Rond 15.30 vertrokken we en na een flinke tocht met enkele stops arriveerden we rond 18.00 op de plek El Castillo. Mooi rustig en idyllisch dorpje met 1 lange straat. Het rustige was er echter wat vanaf toen bleek dat er er precies 4 dagen feest gevierd wordt en t nu zaterdag is. In het restaurant gegeten en met de enorme muziek in de achtertuin zijn we daarna nog een bezoekje aan het feest wezen brengen. Het was een hele ervaring die niet te beschrijven is. Rond 22.45 de kamer opgezocht maar de slaap kwam maar laat aangezien de muziek zo hard stond dat ik me afvraag wat de decibellen op mn kamer waren..laat staan daar te plekke. Zelf met oordopjes in voelde je alles nog...en dan te weten dat de wekker toch echt weer vroeg staat. Het zou rond 24.00 klaar moeten zijn, want men staat altijd vroeg op en gaat vroeg naar bed....maar niet vandaag. Om 02.00 uur werd het iets minder maar om 04.30 kwam de fanfare langs en werd het vuurwerk afgeschoten. Tot morgen!

Cano Negro

Vandaag heerlijk uitgeslapen en wel tot 7.00 ja..echt waar. Het is dag 5. We hebben al zoveel gezien dat het lijkt of we al veel langer onderweg zijn. Om 9.00 aan de wandel naar het water waar de boot lag te wachten. Enorm veel soorten vogels gezien, kaaimannen en nog wat apen. Een warm boottochtje van zo'n 3 uur. Daarna in de plaatselijke bar wat gedronken en een stukje gewandeld door het dorp dat uit wat enkele huizen bestaat. Inmiddels is de temperatuur toch aardig opgelopen, samen met de luchtvochtigheid. Volgens weerbericht 32 graden, gevoelsmatig wel wat meer. Dus veel drinken kan geen kwaad. Verder een beetje gerelax, gezwommen, de apen gingen rond Het zwembad flink te keer. Dit zorgde voor genoeg vermaak. Gewoon genieten dus. Nog wat Costa Ricaanse weetjes vandaag:
* schitterende flora en fauna
* toiletpapier mag niet in het toilet
* zeer enge en grote insecten, dus het bed wordt eerst wel aan een inspectie onderworpen.
* ze hier nog heel goed Engels spreken
* ik inmiddels een beetje Spaans spreek
* het veel moderner is dan ik had verwacht. Tot snel! Morgen te voet de grens over naar Nicaragua!