3 maanden!!!

Unjani (How are you)?

Ngiyaphila (I am Fine)

Dit zijn de eerste Zulu woorden die je hier bijna leert. Die wilde ik nu met jullie delen

Wink

Dat mijn zus hier is, dat is vast geen nieuws meer en lijkt alweer lang geleden dat ze is aangekomen. Alles is goed en zelfs vaak zonder dat ik het weet praat ik engels tegen haar. Het is wennen dat ze hier is...om haar hier in Africa te zien. Sommige dingen lijken al zo van zelf sprekend dat je het gewoon vergeet uit te leggen. Engels praten lijkt soms gewoon makkelijker dan Nederlands.....de gramatica van het engels even niet meegerekend gaat het best goed met mijn engels. Ik ben nu zelfs begonnen met het lezen van engelse boeken. Hier moet ik echter wel mijn aandacht bij houden, maar verder gaat dat aardig. Helaas gaat het met mijn Zulu wat slechter. Ik kan wat meer woorden zeggen, maar zodra iemand ze heeft gezegt en ik zie het op papier staan....lijkt het er niet eens op, spraak en schrijven is totaal verschillend, in mijn ogen dan.

Laughing

Ik kan het bijna niet geloven dat ik hier al 3 maanden ben. Ik voel me al behoorlijk ingeburgerd en ik heb al veel meegemaakt en gedaan. Ook merk je dat de banden met de mensen meer worden en dat je elkaar meer gaat leren kennen en iedere dag leer je meer over de cultuur hier en durf je meer persoonlijkere vragen te stellen aan de mensen om je heen.

Zoals het er nu naar uit ziet, zullen Esmeralda en ik hier verblijven tot en met december begin januari. Vervolgens zullen we dan naar Pietermaritzburg verhuizen, waar Youth for Christ ook zit. We zouden het namelijk erg leuk vinden om de verschillen te zien tussen eigenlijk hetzelfde project maar op twee verschillende plaatsen. In Pietermaritzburg zullen we dan blijven tot en met half april om vervolgens onze Africa periode af te sluiten met een vakantie van 4 weken.

Misschien is het interessant om te beschrijven hoe een week er voor mij uit ziet hier. Het is en blijft Africa en dingen veranderen continue, maar globaal is als volgt:

  • Maandag: Om 6.45 moet iemand de meiden van de shelter naar school brengen. Dit is meestal iemand van YDC, wij dus. (en gebeurd iedere dag)Om 9.00 start de dag met een meeting. Deze kan duren tot half 10 maar ook tot half 12. Dit ligt aan wat iedereen te vertellen heeft. In deze meeting is iedereen aanwezig die te maken heeft met Tennyson Project. Dit betekent de mensen van Outreach, Community en Shelter (Residential) en After Care. De meeting start met enkele liederen zingen in Zulu. Men vertelt wat ze hebben gedaan in de afgelopen week en wat de plannen zijn voor de komende week. Hierin vertellen wij vaak of er een nieuwe vrijwilliger komt of dat er iemand weg gaat etc. Het meeste gebeurd in het Engels, maar ook veel in het Zulu. Na deze meeting stoppen we vaak wat was in de machine van de shelter. Hierna zoeken we de meiden in de shelter op, of we gaan een activiteit bedenken die we met de 2 meiden kunnen doen die niet naar school zijn. 's Middags voeren we de activiteit vaak uit met ze wat ze zeker waarderen. Ergens tussendoor maken we een boodschappenlijst voor de gehele week. Rond 16.00 gaan we met elkaar boodschappen doen bij de Pick 'n Pay. Voordat we terug zijn, gekookt, gegeten etc hebben gedaan is het tegen 20.00 waar we ieder wat voor ons zelf doen of een spelletje met elkaar.
  • Dinsdag: dit is officieel een dag voor community, maar omdat de interns een soort studie hebben gaat de community er niet op uit. Dus is het of wat papierwerk of ik kijk of er bij Outreach iets is waar ik mee mee kan gaan. Of ik bedenk een activiteit om als nog met de meiden van de shelter te doen. Of ik beantwoord e-mail, schrijf weblog, schrijf in mijn logboek etc. Dinsdagavond is een avond om naar het grootste winkelcentrum te gaan in Durban, Gateway. Dit winkelcentrum is tot 19.00 open en op vrijdag en zaterdag tot 21.00. Of om naar de bioscoop te gaan omdat het dan goedkoper is, vergelijkbaar met een studentenavond in Nederland vaak de donderdag. Het is goed om je gedachten te kunnen verzetten.
  • Woensdag: dit is vaak een redelijk drukke dag. Het is opnieuw Community dag. Rond 8.30 vertrekken we naar de community hebben daar een opening. Wat er verder gebeurd is erg afhankelijk van wat de coordinator in gedachten heeft. Huisbezoeken, spelen met de kinderen, activiteiten verzinnen, waar we als we naar een winkelcentrum gaan op spullen uitgaan die we nodig hebben. Soms brengen we een bezoek aan een kliniek, ziekenhuis of afdeling burgerzaken om Identiteitsbewijzen te regelen voor mensen. Als we rond 16.30 terug zijn, willen we erg graag een douche en gaan we op weg naar onze vrijwilligerscoordinator. Zijn vrouw heeft ons uitgenodigd om op de woensdag met hen te komen eten en te koken en vervolgens een bijbelstudie te doen. Dit is erg leuk. Je deelt dingen met elkaar en ook heb je het wat dieper over dingen en het leven hier zie je ook vanuit een andere kant dan de Zulu kant.
  • Donderdag: ook dit is mijn community dag. De tijd dat we vertrekken is verschillend van 7.00-? Als eerste gaan we bij een tempel voedsel ophalen wat we vervolgens in de community's brengen. Vervolgens doen we activiteiten met de kinderen of gaan mee met de huisbezoeken etc.
  • Vrijdag: De dag begint om 8.00 met een ochtend 'Prayer' Een soort weekopening van vroeger op school, maar hier is het dan aan het eind van de week. Dit is met iedereen die op dat moment op kantoor is van alle projecten bij elkaar. Eerst worden er enkele liederen in Zulu gezongen. Hierna gebeden en iemand houdt een 'devotion'. Hierop volgen nog enkele liederen en eventueel punten om voor te bidden. Deze bijeenkomst varieert in tijd. Soms tot 9.00 soms tot 10.00.
  • Zaterdag en Zondag: Op deze dagen zijn we vrij. Zo gaan we of naar het strand, of naar het winkelcentrum of we blijven gewoon thuis om te wassen, rommel opruimen etc. Afgelopen zaterdag zijn we met de meiden en interns naar het strand gegaan. Dit vinden ze erg leuk. Het feit dat ze van het terrein af zijn is goed. Op zondag gaan we soms met ze mee naar de kerk, of we gaan zelf naar een kerk. Het zijn dagen die we met elkaar invullen. En iedere zondag denk je al bij jezelf...is het alweer zondag.

Eind van augustus zijn Melody, Esmeralda en ik naar Creighton voor een weekend geweest. Melody kende daar een mevrouw die een dochter in de kerk van Melody in Australie heeft. Melody wilde deze mevrouw erg graag opzoeken en natuurlijk lieten wij deze kans ons niet voorbij gaan om wat meer van het binnenland te zien. Zo vertrokken we op vrijdag aan het eind van de middag en zijn zondag terug gekomen. Op de terug weg zijn we langs Pietermaritzburg gereden om even langs de YDC te gaan om te zien waar onze toekomstige verblijfplaats eruit ziet. Ik had dit al gezien, maar voor Esmeralda is natuurlijk alles nieuw en om een beslissing te maken zonder dat je het hebt gezien is wel erg lastig.

Helaas is het voor Melody tijd om afscheid te nemen, wat ik jammer vind omdat zij de gehele tijd hier is geweest dat ik hier was. Ook heeft zij al het rijden voor de Community gedaan, wat ik volgende week over hoop te nemen. Ik ben sinds anderhalve week een beetje aan het rijden hier in de drukke stad. Het is best wennen zo links rijden in de drukte, met overvolle en schielik rijdende taxi's, met flinke hellingen, slechte handrem.....in een bakkie. Ik vind het daarom ook best spannend iedere keer dat ik moet rijden. Ik hoop dat God ons veilig houdt en bidt daar vaak voor. Dan verlang ik bijna terug naar het Nederlandse rechts rijden..op de files na natuurlijk. Zaterdag komt er een nieuwe vrijwilliger uit Belgie...die Frans spreekt, dus het blijft hier een komen en gaan, maar dat maakt het ook interessant. Zij hoopt te blijven tot 22 maart. Er zijn nog vele dingen in het vooruitzicht. Hier in Afrika weet je nooit wat het is, maar het blijft voorlopig allemaal nog heel interessant.

Ik hoop dat jullie beter weer hebben als wij vandaag hadden, het leek wel Nederland. Koud 20 graden en grijze lucht met regen....waar de boeren hier enorm blij mee zijn dus eigenlijk mag ik niet klagen, zeker niet als ik bedenk dat dit de eerste echte regendag is die ik hier heb gehad.

(ik heb weer wat nieuwe foto's onder 'Community' en 'Creighton' gezet.)

Tot snel allemaal, ik vind het super dat jullie mij blijven volgen via mijn verslagen hier!

*-Annelies-*

Reacties

Reacties

J&A

Super Lies !!!!
Fijn dat je deze dingen met ons allemaal wil delen.
We bidden voor jullie. Wens jeMelody een goede reis naar Australie?
Tot een volgende keer. XX

cobie van dijk

ontzettend leuk om dit allemaal te lezen
volgens mij heb je het best druk
we blijven jullie volgen hoor
hartelijke groeten ook aan esmeralda,
cobie

Ruth

He Annelies,

Leuk om alles zo te lezen, en wat sta je stoer op de foto's! haha vooral die ene met de jeep, leuk hoor!

Groetjes van Ruth

@nnelies van Dijk

Hé naamgenoot!

Zal eerlijk toegeven dat ik nu pas jouw log ontdekt heb via een link op die van Es... :$ Dus heb "even" bij zitten lezen. Big adventure hoor! Enige overeenkomst met mij is die gemangelde voet geloof ik, alleen ik heb er een motor opgegooid! ;)
O, ben ik bij Es vergeten te melden, maar we zijn dus allebei gezakt bij onze 1e keer afrijden. :( Better next time, (20 oktober waarschijnlijk).
Hé wens jullie veel plezier bij alle belevenissen daar en succes met verwerken van allerlei ervaringen... en zulu leren uiteraard! :p

Greetz... @

jenny

heyhey

wat leuk om al die verhalen te horen!! 3 maanden zijn snel gegaan... ben al aan t aftellen:P

xxx jenny

Astrid den Breejen

Hoi Annelies,

Inmiddels is het nog ruim een week voor mijn uitgerekende datum, dus ben ik al een tijdje in mijn zwangerschapsverlof. Eindelijk weer eens tijd en rust om jouw verhalen te lezen. Erg leuk en interessant om te lezen hoe jouw leven er daar nu uitziet. Zo te lezen heb je je plekje nu wel gevonden.

Doe je wel voorzichting met autorijden? Veel plezier nog en via de digitale wereld informeer ik je vast wel over onze nieuwe aanwinst: m / v. Je staat volgens mij nl. nog gewoon in mijn Jazz mailgroep.

Veel groeten, Astrid

C.D.Zonnenberg

Heel veel sterkte bij zon en bij regen.
Weet dat onze God een Zon en een Schild is (Ps.84)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!