Het werk hier in Durban

De vakantie is inmiddels alweer 3 weken geleden en dus tijd voor een up-date. Ik heb de laatste drie weken voor mijn gevoel meer gedaan dan in de afgelopen 2 maanden. Ik schrijf deze weblog net enkele dagen voordat mijn zus hier aankomt. Dat zal wennen worden......

Tongue out

Anderhalve week geleden op dinsdag hadden we helaas een wat minder leuke ervaring met Afrika. Het gebeurd erg vaak, maar vaak niet bij je zelf. De tas van Melody is gestolen. We waren op een plaats waar we normaal eigenlijk niet komen. Ik zat achterin samen met Isla in de buckie. Melody was net weer voorin de auto gestapt en lag haar tas neer en opende de deur aan de andere kant om een collega in te laten stappen die de achterklep waar wij dus zaten dicht deed. Melody zag iets, dacht dat het haar collega was, maar het was een jongen die de deur open deed, hij zei vervolgens: 'sorry M'dam' hij pakte haar tas en rende weg. Melody was zo verbaasd, dat wij aan haar vroegen wat is er gebeurd? Onze collega begon in het Zulu van alles te roepen en iemand ging erachteraan. Helaas geen tas na een tijdje. Het was hier ook geen goede buurt, wie wij waren? Youth For Christ, oh nog Christenen ook, waarom doen ze dat toch jullie aan, jullie zijn niet eens toeristen..........

Je schrikt maar je bent allang blij dat hij het eigenlijk op een hele vriendelijke manier deed. Geen messen, pistolen e.d. Je wordt weer stilgezet bij het feit dat je toch echt voorzichtig moet zijn. Maar ook bij het feit dat die jongen heel goed wist dat wat hij deed niet goed was en je ziet dat hij geen andere oplossing ziet om aan geld te komen. Helaas voor hem zat er alleen een lekkere lunch in en een beetje geld, een rijbewijs en pinpasjes e.d waar hij niets mee kon doen. Die dag nog naar het politiebureau in het centrum gegaan, maar helaas de aangifte moet bij het dichts bijzijnde politiebureau gebeuren waar het incident heeft plaatsgevonden. Dus de volgende dag is Melody met een andere collega naar het politiebureau gegaan. Drie bureaus verder en drie uur verder had ze een dossiernummer en een soort van bewijsje dat haar rijbewijs is gestolen en toch kan rijden.

Helaas zijn we hierdoor ook voor een tijdje de sleutel van onze postbus kwijt. Dus als er post is gestuurd naar mij, zal het een tijdje duren voordat ik dit daadwerkelijk zie, ben ik bang. Hier moeten we nog een oplossing voor vinden, maar ja....

Ik wil iedereen opnieuw bedanken voor de kaarten die ik heb mogen ontvangen. Dit werkt heel bemoedigend op momenten dat je je wel eens afvraagd waarom je hier nu eigenlijk bent en het idee hebt dat je niet zo veel hier kunt betekenen. En ook voor de extra fotoruimte die ik heb gekregen!

Naast deze minder leuke ervaring maken we ook leuke dingen mee. Zo hebben we vorige week vrijdag voor de meiden van de shelter een bingoavond georganiseerd en hadden we enkele kleine cadeautjes gemaakt voor de winnaars. Ze vonden het erg leuk. Ze vonden het spel zo leuk dat we het gisteren zelfs overdag met enkele meiden hebben gespeeld, zonder prijsjes, en we zullen het vast en zeker nog wel vaker doen. Gisterenavond hebben we de verjaardag van een van de meiden gevierd, overdag kaarten voor haar gemaakt en 's avonds een film gekeken.

Het is een tijdje erg onstabiel in de shelter geweest. Meiden gingen, kwamen, liepen weg enzo. Zo hebben we een tijdje geen meiden overdag thuis gehad, waardoor er voor ons weinig werk was. Nu zijn er sinds een week weer 2 nieuwe meiden. Deze zijn 16 en 18 jaar oud. We hebben kleurplaten geprint van Winnie de pooh en dit vonden ze helemaal leuk om te kleuren. Hieraan is wel te zien dat het niveau van de kinderen totaal verschilt van andere kinderen die 16-18 jaar zijn, maar ook dat alles wat je aanbied ze erg leuk vinden om te doen. Dit stimuleert mij om creatieve dingen te verzinnen om met ze te doen.

Aangezien deze twee meiden niet naar school kunnen voordat het nieuwe schooljaar begint betekend het dat ze tot januari hier dag in dag uit zullen zijn. Ik ben van plan om een soort programma op te stellen zoodat ze toch iedere dag wat te doen hebben, met of zonder ons. Hoe en wat dat weet ik nog niet, maar als iemand ideeen heeft hoor ik ze graag. J Inmiddels hebben we nog 2 meiden erbij gekregen dus dat is een goede zaak.

Zondag 10 augustus zijn we met de meiden van de shelter naar de kerk geweest. Dit is dan een traditionele IsiZulu church in KwaMashu. De kerk waar we zijn geweest was erg groot en ik dacht dat wij een grote kerk hadden, maar dat valt dan wel weer mee. De dienst duurde zo'n drie uur. Waarin veel wordt gezongen en gesproken, en helaas weinig van te verstaan is. Maar ze hebben een groot koor wat zeker goed kan zingen en ook al kan je het niet verstaan het is mooi om naar te luisteren. Als we niet naar deze kerk gaan dan gaan we naar Christ Church Glenwood en in de avond gaan we naar de Grace Family church. Dit zijn eigenlijk maar korte diensten van beide een uur.

Donderdag 7 augustus heb ik mijn eerste 2 echte huisbezoeken gedaan in de Community. Daarna heb ik er ook alweer meer gedaan. Dat is een hele ervaring. Het is heel interessant om te zien waar mensen leven. Het is werkelijk gewoon een klein hutje...meestal 1 kamer, soms 2 kamertjes, gemaakt van klei of steen, met of zonder een raam. Vaak horen de interns die werken in het drop-in centre van mensen dat iemand ziek is, of hulp nodig heeft met het regelen van een ID. Dan wordt er een bezoek gebracht aan die persoon. Zo kwam een jongen vragen of we bij zijn moeder langs wilden gaan omdat ze erg ziek was. De kans dat ze beter wordt is klein maar naar een hospis wil ze niet. Hierdoor moet de jongen voor zijn moeder zorgen en kan hij dus niet naar school. Wat als gevolg is dat zijn toekomst er niet beter op wordt en moeilijk aan werk zal kunnen komen e.d. Dit is helaas niet een enkel probleem maar een probleem van vele personen in de communitie. Mensen kunnen niet op zoek naar werk omdat ze moeten zorgen voor andere mensen. De ziekte waar dan ook veel aandacht aan besteed wordt is hiv-aids. De medicatie hier is erg duur en er zijn zelfs mensen die vervolgens als ze medicatie hebben het verkopen zodat ze geld hebben om eten van te kopen. Als ze de medicatie slikken is het de vraag of het aanslaat, aangezien er diverse methoden (pillen) zijn die voor ieder mens verschillend zijn, en het ligt aan het stadium van de ziekte. Ze krijgen echter maar de gelegenheid om 3 keer hun medicatie te wisselen omdat het anders te duur is voor de artsen en de artsen geen tijd hebben om heel persoonlijk naar een zaak te kijken en iedere week terug te laten komen om te kijken of het de juiste samenstelling is. Of te wel het is een groot en steeds groter wordend probleem waar je zeker hier veel mee te maken hebt en waar je de gevolgen goed van kan zien.

In Durban is een heel traditioneel gerecht wat gemaakt wordt door de Indiers. Dit gerecht wordt wel Bunny chowe genoemd. (waarschijnlijk anders geschreven

Wink

Het is lekker maar ook behoorlijk pittig. Een kwart van een wit brood dat je uitholt en daar gaat de currie in (bonen, chicken, beef of mutton) en dan het brood dat je er uit had gehaald er weer bovenop leggen.

Een ander gerecht is de roti, met bijvoorbeeld chips (patat) en groente en een saus opgerold. Als je er 2 besteld kan je er makkelijk met zijn drieen van eten. Heerlijk!

Van ijs houden de meeste mensen hier ook, helaas is het niet echt goedkoop, maar gelukkig zeker wel erg lekker.

Op 9 augustus was het Womansday. Of te wel een dag die in het teken staat om vrouwen te verwennen. Op een afrikaanse zender wordt er zelfs de hele maand aandacht besteed aan vrouwen. Met als thema.....je kan niet zonder ze. Nou zo'n dag moeten ze in Nederland ook maar eens invoeren.

Cool

Tot de volgende keer!

Annelies

Petra Vischer-den Braber

Hoi Annelies,

Wat een probleem verhaal na je vakantie belevenissen, maar ja dit is waarschijnlijk ook hoe het leven in Zuid- Afrika geleefd wordt en wat uiteraard voort komt door de armoede in het land.
wat zal je uitkijken naar de 28ste het gaat nu opschieten, alleen voor je ouders zal het even slikken zijn, maar door internet is de afstand toch weer een stukje kleiner en kan er veel contackt zijn.

Groetjes en tot het volgende verhaal,
Peet

Janne-Marie

Hoi Annelies,

Wat een belevenissen allemaal! Ik vind het echt super, dat je dit allemaal doet! En het is erg leuk om je reisverslagen te lezen.
Nog even en dan is het zo ver, dan kan je Esmeralda in je leven daar laten delen....
Ze heeft er wel heel veel zin in en ik denk dat ik ze maandag nog wel zal gaan zien. De brief van oma komt er aan....
We denken aan je....en verder wensen we je een hele fijne tijd samen toe!

Gr. Janne-Marie en Max
en natuurlijk pootjes van
Wachico en de rest.....

lienke de Haan

Hoi Annelies,
Fijn dat je het zo hebt, wel fijn dat je zus bijna komt denk ik. Leuk dat jullie zelf spellen maken voor de kinderen en dat er zo van genoten wordt.
groeten Lienke

Mirjam

Hoi Annelies,

je maakt heel wat mee, en zo te lezen zie je ook de minder leuke kanten van Afrika. Hopelijk heb je snel de sleutels van je brievenbus weer terug! Veel succes met alles en doe je zus de groeten hè donderdag ;-). Leuk dat ze er vanaf dan ook bij is.

groetjes, Mirjam

Carool (a)

Hey Boon!

Bedankt voor de kaart.
Hier is alles prima, weinig nieuws op het moment.
Wat heerlijk dat je zus er ook bijna is, geniet ervan!

Love you!

Dikke kus

ton

hoi annelies, nu wordt het voor mij ook eens tijd om wat van me te laten horen! allereerst vindt ik het elke keer weer leuk om te horen hoe het met je gaat daar in durban, meestal positieve dingen dus dat is erg leuk! over 1 1/2 maand ga ik er zelf ook weer op uit samen met vier vrienden waaronder bas 24 dagen naar argentinie& chili,ben heel benieuwd hoe het daar is, je gaat het van me horen. jij verder heel veel succes gewenst en het beste!!! groetjes ton

woutrien

Hi Annelies,

Hoe gaat het ermee? Het is telkens weer leuk om je berichten te lezen en van je nieuwe ervaringen te horen. Je zus is er nu zeker ook? Fijn hoor. Ik hou het nu maar even kort, ik mail je snel weer. Het allerbeste ermeee!!!

groetjes,
Woutrien

Kim Vlot

Hoi Annelies,

Nou wat een verhaal weer! Maar wel interessant om te lezen hoor! Je hebt een hoop meegemaakt en wat fijn dat je nu echt iets voor de mensen kunt betekenen. Ik kan me voorstellen dat je dat een goed gevoel geeft. Wel gezellig zeker nu je zus er is? We zijn afgelopen woensdag begonnen met de jazzdanslessen en we missen je wel hoor! Bijna iedereen was de eerste les aanwezig en Leandra is weer terug van weggeweest en we hebben een nieuw lid. Ook kwamen Sabrina en Esther met hun baby's naar de les. Wat natuurlijk gepaard ging met veel aah's en ooh's. Ze hebben beiden in juli een zoontje gekregen. De zoon van Sabrina heeft Giovanni en die van Esther Levi en het zijn echt schatjes. De volgende die aan de beurt is om te bevallen is Astrid en haar buik is behoorlijk gegroeid. Mooi om te zien hoor. Hartelijke groetjes en heel veel suc6 met alles gewenst.

Kim