Holiday!!

Hallo, hallo,

Terug van vakantie heb ik een hoop te vertellen. Wie niet als die op vakantie is geweest. (Met de foto's ben ik hard bezig. )

Helaas heb ik enkele foto's van mijn weblog afgehaald wegens het feit dat er een nieuw beleid is bij YFC voor het maken van foto's. Dit betekent dat er geen foto's van kinderen meer gemaakt mogen worden, of geplaatst worden op internet, tenzij van de zijkant of achterkant genomen. Dit wegens de privacy van de kinderen...heel erg jammer, maar wel begrijpelijk.

Gisteren hebben we een nieuwe vrijwilliger opgehaald van het vliegveld, Isla uit Engeland. Dit betekent dat we er weer een kracht bij hebben, wat erg fijn en gezellig is.

Vandaag is er opnieuw een staking in geheel Zuid-Afrika. Wat betekent dat er een vrije dag voor iedereen is. Dus ook voor ons. Dit betekent dat ik mooi mijn blog kan bijwerken

Wink
en dat we Isla wat van Durban laten zien. Al blijven we uit het centrum weg om niet in protesten e.d. terecht te komen.

Wel op 25 juli zijn we vertrokken naar Port St John. Wij hadden een goedkope auto gehuurd, maar uiteindelijk hebben we een Nissan TIIDA SEDAN gekregen, met airco en cd speler, helemaal super dus. We hadden dus wat meer ruimte dan we hadden verwacht dus op het laatste moment ook de gitaar nog maar meegenomen. Dit was wel erg leuk. Over het reizen in Zuid-Afrika doen zich vele verhalen voor, blijf alleen op de hoofdweg, je kan moeilijk tanken, stop nergens, politie is corrupt e.d. Wel van al deze dingen kan ik zeggen dat onze trip geweldig was zonder veel problemen. We zijn van Durban over de N2 naar Port Edward gegaan en vervolgens over de R61 naar Port St John waar onze eerste stop was. Het is een zeer kleine plaats, maar aldus de eigenaars van de backpackers waar we verbleven was het een veilige plaats. Het was heel goed te vinden en duidelijk aangegeven. Aan de hoeveelheid backpackers, B+B en hotels kan het zeker toeristisch zijn, maar dat viel nu mee. Het is leuk om met mensen in contact te komen. Vele zijn voor een bepaalde periode aan het reizen, na een studie, tijdens een studie of na vrijwilligers werk of gewoon als vakantie. Ook kom je mensen vanover de hele wereld tegen. Amerika, Engeland, Frankrijk, Zweden, Duitsland, Australie, Brazilie en natuurlijk Nederlanders, die kom je werkelijk overal tegen. Al de backpackers hadden een geweldig uitzicht over het strand en wat zo heerlijk was, was dat we samen of alleen naar het strand konden lopen. Dit is wel even wennen als je uit Durban kom, waar je nooit alleen over straat moet lopen. We hebben een geweldige tocht door de jungel (bos) gemaakt naar een waterval. Nu was deze niet zo groot, maar in de zomer is dit een enorme waterval. (winter is droge periode, zomer is natte periode). Aan het eind van de dag zijn we naar de Gap gelopen. Hier hadden we een geweldige zonsondergang!

Op Zondag zijn we verder gegaan naar East London. Hier wilden we 4 nachten verblijven, maar bij het zien van de stad besloten we om het in te korten naar 2 nachten. Ook hier hadden we een mooi uitzicht over het strand. Er stond een harde wind wat het toch wat koud maakte, ondanks de geweldige blauwe lucht en de zon. We verbleven hier in een mooi klein huisje, waar precies een 2 persoonsbed in paste en nog net plaats was voor onze tassen. Hier hebben we kennis gemaakt met Richard. Hij maakt drums en verkoopt deze aan mensen over de gehele wereld. Het is leuk om te zien hoe hij dit maakt. Hoe hij de geitenvacht spant over de drum en dit afwerkt. Ook hebben we hier drumles gehad en hebben we geleerd hoe we pool kunnen spelen. Want tja dat kan ik echt niet. Maar met veel oefenen tijdens deze 10 dagen ben ik inmiddels al een beetje beter geworden..... In Port St Johns hadden we van iemand gehoord over de Windmill in East London. Dus deze opgezocht en bij gegeten. Of te wel dit houdt in: je rijdt met je auto het terrein op, je parkeert links, je krijgt een menukaart, je kan bedenken wat je wilt (allerlei soorten burgers, met friet etc) je doet je alarmlichten aan en dan komt er iemand zodat je de bestelling door kan geven. Vervolgens parkeer je je auto aan de rechterkant en dan komen ze je bestelling bezorgen. Als je nog meer wilt bestellen of vragen hebt doe je je alarmlichten weer aan en komt er weer iemand naar je toe. Je hoeft je auto niet uit te komen, hoe relaxed kan het zijn.....als je het mij vraagt is het iets te veel van het goede, maar leuk om een keer meegemaakt te hebben.

Na 2 nachten in East London zijn we naar Chintsa gegaan (iets boven East London) Dit zou volgens het boekje een geweldige backpackers te zijn. Het was zeker super, vooral het uitzicht en de 2 schitterende zonsopgangen die we hebben gezien waren werkelijk fantastisch. Hier hebben we paardgereden door het gras en bos en langs het strand. Het was een mooie tocht. Wegens veel wind hebben we maar kort op het strand gereden, omdat de paarden geirriteerd werden door het zand dat opstoof. Ook hebben we hier schitterende wandelingen gemaakt langs het strand.

Vanuit Chintsa zijn we naar Bulungula gegaan. Dit was een geweldige plek. Geheel afgezonderd van de bewoonde wereld. We dachten redelijk vroeg daar te zijn, maar 26 km over een onverharde weg kost je toch al gauw meer dan een uur rijden. Van daaruit werden we opgehaald door een 4X4 wagen en zo moesten we nog ruim een uur rijden naar Bulungula zelf. Schitterend gelegen aan het strand, met allemaal ronde huisjes en tussen de bevolking. Hier hebben we schitterende wandelingen in het dorp gemaakt om o.a. te gaan kanoen. Ook zijn we met iemand van de plaatselijke bevolking naar haar huis gegaan, waar we kennis maakten met haar familie en waar we leerden hoe een dag voor een vrouw eruit ziet. Dit betekent: eerst het insmeren van je gezicht met zonnebrandcreme. Dit mengen ze met water op een steen en dan doen ze het op je gezicht en de rest van de dag loop je met een wit gezicht. Het hoort dat je het blijft zien. We mochten een klein stukje van een geit proeven. Smaakte goed, maar het wordt niet koel bewaart ofzo, dus hopelijk zouden we er niet ziek van worden. (niet gebeurd) Vervolgens kregen we een hoofddoek omgeknoopt, alle vrouwen lopen met een hoofddoek op. Een grote hoofddoek betekent dat ze niet Christelijk zijn een kleine smalle betekent dat ze Christelijk zijn. Vervolgens zijn we in het bos hout gaan sprokkelen en dit hebben we bijelkaar gebonden en op ons hoofd terug gedragen naar het huis. Vervolgens zijn we naar een waterbron gelopen waar we water hebben gehaald. Of dit schoon water is...daar had ik mijn vraagtekens bij maar gelukkig nadat het gekookt is kregen we er thee van...en we zijn gezond gebleven. Het dragen van het water op ons hoofd, is niet echt gelukt, dit is werkelijk heel moeilijk. Zij vertelde dat ze het leerde toen ze 4 jaar was...dat betekent dat ik 21 jaar achter loop....Alle vrouwen dragen hier grote emmers water op hun hoofd, wat echt respect oplevert na het zelf geprobeert te hebben. Vervolgens zijn we naar de plaatselijke kroeg gelopen. Dit houdt in een rond hutje waar ook gewoon een bed instaat met 2 enorme geluidsboxen en kratten bier en cola. Iets verder op is de plaatselijke winkel waar de mensen zeep, rijst, meel, kunnen kopen, de eerste levensbehoefte. Vervolgens zijn we wezen kijken hoe de stenen worden gemaakt voor een nieuwe school. Ze hebben een mal die ze eerst insmeren met een mix van koeienpoep en water. Vervolgens brengen ze heel veel water op de plek waar veel grond is. Dit harken ze en daar maken ze modder van en dit doen ze in de mal. Vervolgens kan de mal er vanaf gehaald worden en moeten de stenen in de zon gedroogd worden. Wat wel een tijdje duurt. Dit project wordt gecoordineert en gefinanceert door de eigenaar van de plaats waar wij verbleven. Wij sliepen in een mooie tent met uitzicht jawel op het strand, opnieuw schitterend dus. Helaas was betalen hier wat lastiger..aangezien je contant moet betalen, haalden we dit net....tja een pinapparaat was minstens 100 km verderop of wel 3 uur rijden.Terwijl internet, electriciteit en telefoon wel aanwezig waren. De douche was heel speciaal. Je moest een kannetje vullen met parafine, vervolgens moest je een stuk toilletpapier gebruiken en dit in de stalenpijp leggen, de parafine eroverheen gieten. Aansteken met een aansteker en de warm water kraan aanzetten. Na 30 sec had je warm water en kon je een douche nemen van ongeveer 5 min en kon je eventueel wat koud water toevoegen. Heel uniek dus en de douche was mooi ingelegd met mozaiek. Helaas moesten we na 3 nachten deze plek weer verlaten om terug naar Durban te gaan. Voordat we daar echter heen gingen hebben we nog 1 nacht doorgebracht in Port St John omdat we dit een erg leuke gezellige en mooie plek vonden en goed op de route was om niet te lang achter elkaar te moeten rijden. Tijdens deze vakantie heb ik natuurlijk ook gereden al is het toch zeker even wennen want schakelen doe je toch automatisch rechts en dat is nu links en daardoor vergeet je soms ook om links in je binnen spiegel te kijken. Maar alles is goed gegaan en we zijn weer veilig terug gekomen waar ik erg dankbaar voor ben.

Wel ik heb veel geschreven en ik hoop dat het leuk is om te lezen, ik probeer het een beetje boeiend en kort te houden, maar nu is het toch erg lang (2,5 A4)

Ik wens jullie allen het beste en tot snel!

Annelies

Aline

je kan juist boeiend schrijven Annelies, het is leuk en interessant om je verhalen te lezen!

jij ook het beste gewenst en groeten uit een warm en benauwd Nederland (alleen voor vandaag dan...)!

Joke Wiggers

Nou, dat is wel even wat anders dan onze vakantie in noord Limburg met tent en fiets. Maar och, dat was ook mooi.
Ik merk dat je veel engels spreekt omdat je een verhaal telkens begint met "wel". Grappig.
Ga je nu weer wat nuttigs doen of zit er nog meer vakantie op je te wachten?
Hey, oud-stagiair van me. Geniet en schrijf nog veel meer van die leuke verhalen. En vergeet de foto's niet!
gr. Joke

J&A

Gewoon zo doorgaan!!! Deze keer was werken niet de meest infrukwekkende gebeurtenis en vakantie hoort er ook bij, dat geeft een goed evenwicht. Je krijgt erg veel nieuwe indrukken te verwerken en daar hoort dit ook bij denk ik. Succes weer bij het werk wat voor je ligt ...
Groetjes

Johanna

leuk de verhalen en ze kunnen niet lang genoeg zijn ik hoor je dit zo vertellen en ik geniet ervan

ria van wingerden

Dag Annelies, weer leuk om te lezen wat je beleefd hebt. Wat zal je na een jaar een vracht aan foto's hebben. Fantastisch om zo veel verschillende mensen uit diverse landen te ontmoeten. Na je vakantie sterkte gewenst om weer serieus te werken en uit te zien naar de komst van Esmeralda. Groet van Leen en Ria van Wingerden.

Ellen den Breejen

Hoi Annelies,

Weer een leuk verhaal om te lezen hoor, alle vakantiebelevenissen :) ! Het is elke keer weer leuk om wat van je te horen. Na je vakantie, weer succes met werken.

Groetjes Ellen

Jopie van Rossum

Leuk om te lezen wat jij daar allemaal beleeft.
Fijn, dat Esmeralda binnenkort naar je toe komt. De verhalen, die je aan elkaar te vertellen hebt, zullen misschien nog een tikkeltje langer zijn dan op papier.
Succes gewenst met alles en de hartelijke groeten.

Petra Vischer - den Braber

Hey Annelies,

Wat een verhaal, wat al jij genoten hebben van die vakantie. Super gaaf om te lezen van al die belevenissen die je zoal mee maak.
Nog even en dan heb je eindelijk weer een familielid bij je en wat zullen jullie een hoop hebben bij te kletsen.
He Annelies ik kijk weer uit naar je volgende verhaal en veel succes weer met het werken.

Groetjes Petra

Ruth

Ha Annelies,
wat een mooie belevenis weer! ik zie uit naar de volgende. Heel veel succes met alles.
groetjes van Ruth

Debbie

He Annelies,

Geweldig om al je verhalen te lezen!!! Ik ben heel erg blij dat je het zo naar je zin hebt. Geniet er nog van en dank je voor de leuke verhalen en updates.

Groetjes,
Deb

Kim Vlot

Hoi Annelies,
Nou je Holiday klinkt goed! Je hebt een hoop gezien en gedaan. Wel erg leuk om zo wat van het land te kunnen zien. Het is in ieder geval goed te lezen dat alles goed met je gaat. Het lijkt me wel fijn voor je dat je zus binnenkort naar je toe komt. Dat duurt zo lang niet meer. Zelf ben ik vorige week samen met Jan een weekje naar Zuid-Limburg naar Vaals geweest. We hebben het met het weer erg getroffen en vele leuke plaatsjes zoals Luik, Aken, Maastricht, Valkenburg en Heerlen bezocht. Maar ook lekker relaxt en de prachtig omgeving in de buurt van Vaals verkent. Weer eens wat anders dan mijn tripjes naar Maleisië, Bali etc. Het is in Nederland op dit moment niet zulk best weer. Sinds zondag veel regen en wind jammer genoeg. Maar goed ik moet werken dus vind het niet zo heel erg. Vanaf volgende week gaan we weer hard aan de slag met de Gondelvaart dus dat wordt weer erg leuk en gezellig! We hebben er veel zin in. Hopelijk krijgen we twee weken voor en de dag van de Gondelvaart wel mooi weer. Als het maar droog is. Over een week ga ik samen met mijn oma, moeder en Kelly naar Nunspeet. Ons beroemde jaarlijkse traditie zoals je wel zal weten. Enne tja daarna gaat het 'echte 'leven weer beginnen. Annelies ik wens je alle goeds en suc6 met alle werkzaamheden. Liefs, Kim

Inma van der Lans

Hallo Annelies,

Ik heb je site eens goed bekeken. Wat een enthousiaste verhalen en wat een mooie foto's. Zie dat je enorm geniet.
Vanaf nu ga ik regelmatig kijken op je site.
Groetjes Inma