San Juan del Sur

Na Ometepe hebben we weer de ferry terug gepakt. Nu heerlijk bovenop gezeten en gestaan wat een veel fijnere ervaring was dan de heenreis. Er staat momenteel heel erg veel wind. Niet alleen daar maar ook op de plek waar we na een uurtje rijden met de bus aankwamen. San Juan del Sur, liggend aan de Noordelijke stille oceaan. Een surfers en backpackers oord. Op de boulevaard zijn ze allerlei muziekinstallaties en podia aan bouwen. Wat houden ze hier van muziek...maar serieus het staat zo enorm hard..niet normaal. Gelukkig ligt ons hotel enkele blokken hiervanaf en staat de wind de andere kant op. De wind blijkt voor de surfers niet goed te staan. Weinig golf te zien. De hoeveelheid wind en de warmte horen bij de maand januari zegt men. Nu zou het wat aangenamer moeten zijn. Tussen 13.00 en 16.00 wil je eigenlijk niet buiten lopen en wordt je wel verplicht siësta te houden. Aangezien het hier aardig is ingesteld op toeristen...dat is weer even wennen...kan je gemakkelijk iets vinden om wat te eten en drinken en ook zeker wat anders dan de standaard gerechten van de laatste tijd. De prijzen echter zijn hier ook vermenigvuldigd en de porties worden kleiner of niet specifiek lekkerder. Ook de souvenirsprijzen zijn vermenigvuldigd wat heel erg jammer is. Hieraan merk je onder andere dat hier heel veel Amerikanen komen en die liggen het er wel voor neer. Dat zagen we ook enorm in Costa Rica waar de prijzen voor de excursies al extreem hoog zijn. Beetje jammer. Besloten om nog een boottochtje met enkele van de groep te doen. Uurtje varen, in een baai wat zwemmen en snorkelen..je kon meer zien dan verwacht..in andere maanden kan je ook dolfijnen en of walvissen zien, maar dat seizoen is afgelopen en ook de trek van de schildpadden om eieren te liggen was op zn laatst in december/ januari. Terug gevaren en van een mooie zonsondergang kunnen genieten. De sfeer op de boulevard is zeer apart en zeker niet uitnodigend s avonds. Veel dronken mensen, veel armoede, veel contrast, voelt niet fijn. Dus in een straatje wat achteraf, goed gegeten en als toetje...het eerste sinds lange tijd..een heerlijk ijsje van watermeloen. Gedurende de afgelopen dagen ook zo nu en dan processies gezien. Die van vandaag was wel apart. Groepje mensen houden het verlichte beeld van jezus aan het kruis vast, dit moet echter ook verlicht woorden dus de 5 mensen erachter rijden op een karretje de generator erachteraan. Daarna volgt de fanfare en vervolgens de stoet met mensen van het dorp. Het is hier de heilige week voor Pasen en dat is niet te missen. Vandaag vertrek naar Granada onze laatste stop. Wat vliegt de tijd! Daar zullen we morgen op Goede vrijdag waarschijnlijk heel veel processies mee maken. We krijgen er uitleg bij van een gids als het goed is. Dat is wel even wat anders dan in Nederland.

J&A

Bedankt voor je mooie verhalen. Geniet er nog even van daar. Heel apart. Groetjes

Jenny

Leuk weer om te lezen. Fijne dagen!

Adam

Die fanfares hebben het maar druk?. Wel bijzonder om het mee te maken lijkt me.