Canberra

Vroeg nog zitten googlen waar we nu eigenlijk heen gaan. Uiteindelijk. Besloten om langs de kust te blijven rijden. Echter bij de receptie vertelden ze ons dat we beter de weg naar Canberra konden nemen. Een weg door de snowy Mountains. Hier kan dus inderdaad in de winter sneeuw liggen en kan er soort van geskied worden. Moeilijk voor te stellen maar het schijnt waar te zijn. Dus alles ingeladen en op pad. We kwamen in een dorp waar ons aangeraden was om koffie te drinken, nu drink ik dat niet, maar inmiddels ben ik er achter dat ze hier vele smaken hebben en dat ik de mokka koffie wel erg lekker vindt, wat moet dat als ik weer thuis ben. Ook zit er altijd wel een bakkerij in de buurt en dus ook weer iets lekkers uitgezocht. Ze doen hier niet aan kleine stukken dus je kan wel zeggen dat ik een soort tropische had gekozen, maar dan met poedersuiker en 2 X zo groot:-) T'is immers vakantie.

Het was een mooie route. Onderweg kwamen we in een dorpje met 6 huizen en een.....Christmas Barn. Een winkel die van juni tot en met december open is en heeeeeeeel veel "foute" kerstspulletjes verkoopt. Het is serieus niet te geloven wat ze daar hadden. We hadden ook echt even het gevoel dat het buiten weer zou kunnen sneeuwen, zo knus was het ingericht. Het was ongelooflijk!!! Natuurlijk konden we er niet weg zonder iets te kopen:-)

Van de staat Victoria zijn we vandaag naar de staat New South Wales gegaan. We dachten dat daardoor de tijd weer zou veranderen, maar dit bleek niet het geval te zijn. We zijn uiteindelijk bij een camping en huisje holliday park terecht gekomen in Canberra. Dus daarna gingen we op zoek naar een supermarkt, dit verliep even wat anders. We kwamen bij een enorm groot winkelcentrum waar het enorm druk was en de winkels tot 22.00 open bleken te zijn, waarom dachten wij, ja domme vraag, kerstkoopavonden. Er stond een mannenkoor te zingen 2 verdiepingen lager. Heel veel eettentjes, ja take-away eten en fast-food zijn hier helemaal hot. Ook kwamen we het restaurant van Jamie Oliver pasta's tegen. Aangezien De bie helemaal fan is probeerden we te reserveren, maar dat kon niet. Dus hopelijk kunnen we er morgen terecht:-)

Ik riep inmiddels al de hele tijd dat ik een korte jump-suite wilde kopen, dat past hier helemaal in het straatbeeld! Dus nu zag ik zo'n leuke hangen dat ik hem heb gekocht. Ik kon het niet laten. Nu nog even kijken of ik hem ook nog aan durf te trekken. De bie zei dat het kon, dus.....:-)

Om 21.00 hadden we het wel gehad en zijn we maar snel ervandoor gegaan voordat we nog meer gaan kopen. Het moet immers ook nog mee in mn koffer naar huis.

Helaas bleek het internet niet te werken en lopen jullie alweer even achter, maar geeft niets wij schrijven gewoon door. Vandaag ons laatste adresje geboekt voor 3 nachten, nu maar hopen dat het ook leuk is. Vandaag een heerlijke dag door Canberra gehad. Vrijdag toen we aankwamen was de stad druk, maar vandaag rustig en dus ideaal om van de ene naar de andere plek te rijden. Daar kwam nog bij dat parkeren nu geen enkel probleem was en bijna overal gratis. We zijn als eerste naar het war memorial museum geweest wat behoorlijk indrukwekkend was. Zo kom je er ook achter dat Australië André oorlogen heeft gevochten dan die voor ons bekend zijn, maar ook zie je de rol van de Engelsen erin terug. Daarna zijn we naar de 842 meter hoge berg geweest die een mooi uitzicht bied op de stad! Zo kan je duidelijk zien dat Canberra een stad is die echt van top tot teen uitgedacht en gebouwd is. Daarna zijn we naar de bibliotheek geweest het hoog gerechtsgebouw en het oude en het nieuwe gerechtsgebouw. Dus als we nu de regering van Australië zien in het nieuws weten we waar ze hebben gezeten en hoe het er daarbinnen uitzag. Het was al aardig warm vandaag, maar wat was de stad rustig. S' avonds heerlijk bij jamie's italian gegeten.

Hunter Valley

De dag erna vertrokken we naar de Hunter valley. We hadden nog wat dagen over dus besloten we om die daar door te brengen. We moesten daarvoor wel via sydney rijden. Opnieuw een tolweg waar we opzaten voor we het wisten. We zijn zeer benieuwd of we hier nog wat over terug zien. Rond 15.30 kwamen we bij ons huisje aan. Het is inderdaad opnieuw een schitterend huis. Gelukkig met airconditioning want de temperatuur was al aardig opgelopen. We hadden een schitterend uitzicht over de valley. We hoorden alleen het geluid van de vogels en krekels. Het was verder zeer stil. Heerlijk om even tot rust te komen. We hebben de avond met een bbq afgesloten en de ondergaande zon.

Maandag de 22e hebben heerlijk gerelaxed en door de valley heengereden waar vele wijngaarden liggen. Er zijn hier kleine dorpjes en winkeltjes met chocolade, olijven, kaas en wijn. De bie ging nog wat foto's maken bij het vijvertje en kwam gewoon een slang tegen....brrr gelukkig was ik daar niet bij:-) De avond zijn we naar de Hunter Valley Gardens geweest. Een park waar ' s avonds de lampjes aan gaan het het geheel gehuld is in kerst sfeeren. Wij dachten leuk, daar gaan we heen. Er stond een enorme wachtrij. Na een half uur wachten mochten we dan toch echt naar binnen. Het leek aan de drukte dat het gratis was, maar alles behalve dat. In een stoet liepen we door de tuinen heen die enorm "fout" verlicht waren. Wat een kitsch! We hebben erom kunnen lachen, en dit is dus duidelijk iets hoe de Australische bevolking kerst ziet/viert. Gewoon ongelooflijk, maar leuk om even gezien te hebben. We hebben helaas geen internet dus wanneer jullie dit te lezen krijgen is even afwachten.

De dag erna werd er veel regen voorspeld, maar net na ons lekkere ontbijt werd het droog en besloten we om naar de Hunter Valley Zoo te gaan. Op een klein terrein hielden ze vele beesten en mocht men ook zakjes met eten kopen om ze dit te geven. Het was een gezellige boel. We hebben gezien hoe de apen, wolf en krokodillen eten kregen en hebben we de Koala's geaaid en met ze op de foto geweest. Wat is die vacht zacht. Dat had ik niet verwacht. Na enkele uurtjes daar rondgelopen te hebben zijn we nog naar enkele leuke kleine winkeltjes geweest waar we heerlijke koekjes hebben gekocht en heerlijk ijs. Net toen we de laatste hap namen besloot het te gaan regenen en onweren. Betere timing hadden we niet kunnen hebben. Morgen naar de Blue Mountains.

Sharon

alweer zo'n mooi verhaal, wat een mooie ervaringen houden jullie over aan deze reis! Merry Christmas!