Eerste nieuwsbrief

Hoi Allemaal!!!

Ik hoop op 10 juni te vertrekken naar Brussel. Daar stap ik rond 18.00 in het vliegtuig en na vele uren vliegen en overstappen hoop ik op 11 juni rond de klok van 10.00 in Durban aan te komen. Mijn zus komt op 27 augustus aan in Durban.

Hier wordt ik, als het goed is, opgewacht door de andere vrijwilligers van het huis waar ik zal verblijven tot en met april 2009. Eind mei 2009 is de planning om samen met mijn zus terug te komen naar Nederland. Al met al zal ik dus een jaar weg zijn waarin ik jullie natuurlijk wel ga missen, maar waar ik ook een ongelooflijke tijd te gemoet ga.

Wat gaan wij doen in Zuid-Afrika

Wij gaan vrijwilligerswerk doen in Durban in Zuid-Afrika. Vanuit Stichting Livingstone zijn wij aan deze locatie gekomen. Wij gaan werken voor een project dat valt onder de stichting Youth for Christ. YFC heeft in Zuid-Afrika vele projecten waarvan enkele in Durban.

In het kort uitleg over het project:

Een van de projecten van Youth for Christ is het Tennyson house. Tennyson House Project helpt dakloze kinderen in en rond de stad Durban. Het team en de vrijwilligers werken met de kinderen, jongeren en hun families. Door zo vroeg mogelijk in te grijpen door voorlichting te geven, bezoeken aan de kinderen in de wijk, activiteiten te organiseren, maaltijden te verzorgen is het doel om gezinnen samen te houden. In Zuid-Afrika is een hoge werkeloosheid en hebben hiv en aids een hele generatie uitgewist, vele kinderen zijn dakloos, families vallen uit elkaar, er is veel armoede en een beperkte mogelijkheid tot onderwijs voor de kinderen. Deze factoren hebben grote invloed op het project.

Tennyson House Project werkt op de volgende manieren:

Het straatteam werkt zelfstandig, maar staat ook in verbinding met andere organisaties rond Durban. Het werkt met de kinderen die nu op straat leven en die de straat gebruiken om te bedelen voor geld om dat mee naar huis te nemen. Het programma ligt in de bedoeling om deze jonge mensen stimuleren om terug te keren.

Het Thuis team runt een korte termijn residentiele basis programma voor meisjes. Het wil kansen geven voor persoonlijke ontwikkeling en interventie met de familie, dit programma is gericht op hereniging. Het biedt ook de nazorg voor de meisjes als ze naar huis terugkeren.

Het community team [Gemeenschap Team], werkt via het community drop-in- centrum en werkt met preventieprogramma’s in gemeenschappen waar kinderen een verhoogd risico lopen op weglopen van huis en te gaan leven op straat.

Het Intensive Intervention Program is het bieden van diensten op individuele gevallen van de andere programma's. Dit is goed omdat zo ieder op zijn vakgebied het beste bezig kan zijn, zonder dat 1 specifiek geval alle aandacht opeist en dat ten koste gaat van het programma. Dit is om er voor te zorgen dat alle kinderen de zorg krijgen die ze nodig hebben en dat de juiste diensten worden aangeboden.

Met z’n tweeën hopen we daar het team te mogen versterken. De activiteiten zullen sterk verschillen van het uitdelen van maaltijden als het aidsvoorlichting geven, sport,-spelactiviteiten organiseren, muziek maken, helpen met huiswerk of bezoek aan instanties. Of te wel “assistent-straatkinderen opvang”.

Er ligt dus een heel spannend jaar in het verschiet. Ik kijk er met heel veel zin en enthousiasme naar uit, maar ook is het spannend. Ver weg van familie, vrienden, kennissen. Een kaartje, een briefje, e-mail of wat dan ook, zijn van harte welkom gedurende de gehele tijd dat ik daar zal zijn. Als je op de hoogte wil blijven meld je dan vooral aan op mijn weblog!!

Tijdens deze periode ben ik afhankelijk van mijn eigen [financiële] middelen. Het vragen om geld is iets wat ik niet graag doe, maar onder het besef dat dit juist ook is voor de mensen in Durban, vraag ik je toch om hierover na te denken. Dit geld kan ik dan gebruiken voor mijn kost en inwoning, maar zeker ook voor de projecten en activiteiten die ik hoop uit te gaan uitvoeren met de kinderen daar.

Groeten

Annelies de Boon

Als u ons financieel wilt steunen kunt u uw bijdrage overmaken op Postgiro 5353321 t.n.v. A. en E. de Boon, te Hardinxveld o.v.v.: Tennyson House project

Reacties

Reacties

ton van maanen

zeker een hele uitdaging en spannend natuurlijk, dus heel veel geluk (en sterkte) gewenst,en natuurlijk wil ik graag op de hoogte blijven. het allerbeste gewenst!!!!!!!

Piet van der Have

nou buurmeisje daar ga je dan,
we hebben je uitgezwaaid.
veel succes daar

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!