Een week in Zuid-Afrika

Hallo, hallo

Zoals sommige misschien van jullie wel weten, zo niet dan weten jullie het nu, de presidentsverkiezingen komen eraan. In september 2008 (althans ik denk dat het september is geweest) is de president soort van afgetreden. Tot aan april is er geen president. In april zijn de verkiezingen en steeds meer zie je in de stad borden verschijnen van diverse politieke partijen. Zoals de DA, FNX maar vooral van deANC. Dit is de parij waar J. Zuma leider van is. Twee weken geleden is hij bij onsin de stad geweest wegens een rechtzaak dietegen hem loopt. Deze is nu uitgesteld tot augustus. Toch ziet het ernaar uit dat hij weer de president gaat worden.

Dit kan allemaal nog heel wat gaan worden. Zo zijn er gebieden waar de ene partij heerst en ook weer waar andere partijen de baas zijn. De kans dat deze ruzie met elkaar krijgen isgroot als ze bij elkaar in het vaarwater komen. Ik ben benieuwd wat we hier van mee gaan krijgen. Hij iserg populair en de mensen zijn snel heel erg opgewondenover de verkiezingen en en over het feit dat ze mogen kiezen.

Hier mogen we gelukkig wat meer foto's maken in de community danin Durban, Dat vind ik erg leuk. Dus kan nu iedereen ze thuis ook albekijken.

Zoals Esmeralda heeft geschreven is ze vorige week een lijkkist uitwezen zoeken voor de zaak die ik eerderheb beschreven. Vorige week maandag ben ik naar het gerechtsgebouw geweest. Het was een dag die bestond uit heeeel erg veeel wachten. We waren daar om 8.45 en hebben daar gewacht tot 13.30. Helaas hebben ze hier geen tijden wanneer een zaak voorkomt.

Dus om half 2 waren we het zat en zijn we weg gegaan. Hijzal later wel met de rechercheur contact opnemen. Dit zou natuurlijkook gelijk zo kunnen zijn en hadden ze de dag anders in kunnen delen, maar hij wilde er nu graag heen.

Het was interessant om het mee temaken, in groepen komen ze binnen in de rechtzaal. De zalen zijn redelijk klein, maar er zijn er wel 17 van. Ook zitten de verdachten achterhet achter glas (wat op zich misschien veiliger is) . Hoe het met de beveilging is gesteldweet ik niet . Ikheb het idee dat dit nog wel wat te wensen overlaat.

De knutselwerkjes zijn erg leuk om te doen in de community, de kinderen vinden het geweldig en zijn vaak actief bezig. Iedere keer proberen we weer iets nieuws te verzinnen, dus de hersenen mogen ook nog een beetje werken haha.

Vandaag ben ik weer bij de gehandicapte jongen geweest. Het was leuk om te zien dat hij bezig was met het maken van sommen e.d. Ik ga zo de stadin om een nieuw rekenboek voor hem te kopen, want dit bewees dat hij erg gemotiveerd is om te leren,. Hij heeftalleenniemand die hem helpt. Ik zou graag een dag bij hem langsgaan om hem te helpen met leren lezen, schrijven, rekenen, maar het zouzoveel beter zijn alseen moeder dit zou doen omdatzij Zulu spreekt en ik niet. Uitleggen is dan best lastig.

Ondanks dat het nog best ver is zal ik jullie mijn gegevens geven wanneer ik terug kom....duurt nog even hoor....maar dan kan ik dat niet vergeten....en sommige mensen worden al heeeel nieuwsgierig.

Lufthansa- LH 4602

Dinsdag 26 mei Munchen Duitsland naar Brussel Belgie 0905 1025

Dus rond een uurtje of12.00 hoop ik in het beruchte plaatsje Hardinxveld-Giessendam aan te komen........is er veel veranderd???!!!

Wink

Weet je datjes!

- Esmeralda op het moment helemaal onder de (muggen)bulten zit en niemand dit mag weten.

- Annelies het niet leuk vind om te bellen in het Engels.

- Annelies nog maar heel weinig nieuwe kleren heeft gekocht in Z-A (kan ik in Nederlandweer doen en kan ik wat meer souvenirs meenemen)

- Annelies toch nog wat Zulu aan het leren is.

- Annelies weer leert hoe ze wiskunde zonder rekenmachine moet doen. (2 1/4* 3 1/3)

- Esmeralda en Annelies de kinderen helpen met Afrikaans, ook al is het heel anders als Nederlands

- Annelies graag wil dat paps en mams hagelslag meenemen op vakantie hihi (kennen ze hier niet)

- Annelies het heel leuk vind om met de kinderen te knutselen.

- Annelies soms het vele autorijden uit Durban mist. (meestal niet hoor)

-Het hier wel lijkt op een Nederlandse zomer met veel regen en onweersbuien.

Oke dat is weer genoeg.

Heel veel liefs, Ngizobuye ngikubone, see you later!!

ANNELIES

Cool

Reacties

Reacties

Ruth

Ha Annelies,
Ziet er gezellig uit op de foto's! Mooi ook dat thema met die handen!
Groetjes van Ruth

Jopie van Rossum

Naast leuke dingen hebben jullie ook best wel nare ervaringen, zoals ik in jullie verslagen lees.
Gelukkig zijn er ook de mooie momenten waarop je dan weer dankbaar op terug mag kijken en kan nagenieten. In het grote geheel zijn we allemaal maar kleine radertjes, maar als we allemaal het juiste doen op de juiste plaats worden er toch mensen geholpen en kunnen we daardoor ook iets laten zien van ons christen zijn.
Nog veel succes gewenst en de hartelijke groeten, ook aan je ouders. (Kan ik natuurlijk ook zelf doen, want ik zie ze bijna wekelijks in de kerk, maar het is natuurlijk wel zo leuk als dit via een hele grote omweg toch weer in H'veld-Giessendam komt).

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!