Groeten uit.......

Hallo lieve familie en vrienden!!

Allereerst bedankt voor de vele kaarten die ik heb mogen ontvangen via de post. Dit was erg leuk en het doet me (ons) goed. Hoe gaat het met jullie?? De tijd vliegt.

Nu is het echt zover dat het werk weer is begonnen. Het is allemaal wel even wat anders dan in Durban. Andere mensen om mee te wonen, andere omgaansvormen, karakters, nieuwe namen, nieuwe collega's, nieuwe plaats, geen grote stad als Durban en het nieuwe jaar waarin alles opgestart moet worden en het eigenlijk best druk is omdat de interns (stagiaires) nog op gesprek moeten komen en vanaf 3 februari gaan werken, en ook vanaf het begin moeten beginnen. Deze week ben ik begonnen met werken. Het werk begint hier om 8.30 (dat is een half uurtje later als in Durban) Nu zo na een vakantie van 6 weken is het weer even wennen om vroeger op te staan, nu ik er eindelijk aan gewend was om uit te slapen (zoals vele weten, kon ik dat helemaal niet)

Deze week heb ik al veel gezien in en rond Pietermaritzburg.

Maandag heb ik een tour gehad langs de 3 communities waar ze werken. Ik zag onderweg behoorlijk slechte communities, een klein hutje van platiczakken en modder en wat platen. Nu is het dan wel zomer, maar dit betekend ook heel veel regen en de modderhuisjes zijn niet allemaal even stabiel en geld om ze eer op te bouwen is er niet. Ook de straten zien er uit als modderpoelen, waar je liever niet doorheen loopt, maar wat als je er woont?......

We zijn langs een school geweest om een rapport te vragen voor een meisje, maar aangezien ze maar zelde op school is geweest wilde de lerares dit niet geven dus is er voor een schoolverlatingsbrief gevraagd, zodat ze geplaatst kan worden in de shelter en naar een andere school kan gaan. Het gaat niet goed met haar thuis, heeft te veel verkeerde invloeden van buiten af. (hierbij kan je denken aan: drugsgebruik, alcoholistische ouders/ broers, mishandeling, geen geld voor school, schoolspullen etc) Het doel uiteindelijk is wel om de kinderen weer naar huis te krijgen of bij familie, maar nu is het beter als een kind tijdelijk naar een shelter gaat. Om vandaaruit met het kind en familie te werken. Een soort rust periode voor beiden.

Het straatteam en het communityteam zijn druk bezig met de laatste formulieren en kinderen te vinden om in de shelters te plaatsen en ze zo snel mogelijk naar school te laten gaan zodat ze met het jaar kunnen beginnen. Afgelopen woensdag zijn namelijk de scholen weer begonnen na de zomervakantie. (Het is heel normaal om halverwege de week te beginnen.)

Op donderdag vonden we 5 jonge kinderen tussen de 8-12 op de weg lopend. De coordinator praatte met ze en nam de kinderen mee in de auto. We gingen naar de plek waar ze woonden, ze hadden een voogd. De coordinator, en wij natuurlijk ook, wilden weten waarom de kinderen niet op school waren en waarom ze zo ver weg van huis liepen. Het bleek dat ze hun schoolspullen nog niet hadden en de schooluniformen nog niet klaar waren en dat ze maandag zouden gaan. De coordinator neemt maandag contact op.

Op dinsdag-, woensdag-, donderdagochtend hebben we veel van dit soort bezoeken gebracht, scholen bezoeken, kinderen halen, brengen naar shelters. De middagen waren we in de community (site 11) zo heet de plaatst waar ik de komende 11 weken ga werken. (ja nog maar 11 weken) Op dinsdag hebben we de gitaar meegenomen en hebben we liedjes gezongen met de kinderen die er waren. Op woensdag hebben we puzzels met ze gemaakt en enkele huisbezoeken afgelegd. Puzzelen is echt moeilijk voor ze, op school doen ze dat niet. Het is heel druk in het centre (het bestaat alleen uit een container van 3 meter bij 5 meter (als ik een beetje kan schatten) Vele mensen komen met hun zorgen en vragen naar het centre. Een collega praat met hun en ondertussen verzinnen wij wat activiteiten. Vanaf volgende week hebben we weer een wat vaster schema. Je helpt met huiswerk (donderdag was het Afrikaans, het lijkt op Nederlands maar is het net niet, dus erg helpzaam kon ik niet zijn, op wat vertaling van woordjes na.) daarna spelletjes, of craft op maandag. Op dinsdag lifeskills op woensdag games en op donderdag bijbelverhaal. Deze dingen hangen dan aan een thema wat we van te voren verzinnen. Het thema voor volgende week is:weer naar school, motiveren, school is leuk etc.

School is zeer belangrijk voor de kinderen, omdat zonder school komen ze nergens. Dit klikt heel bot maar is zeker zo. Hier mag je blij zijn als je je school afrond. Wat ik ook besefte van de week is dat we een jongen hielpen waarvan ze zeggen dat hij 18 jaar is, maar hij ziet er uit als 15,16 jaar. Nu blijkt dat ze het eigenlijk ook niet weten want er is geen geboortebewijs. Of te wel hij heeft geen idee wanneer hij geboren is (welk jaar of welke datum). Ik vind een verjaardag nooit zo belangrijk, maar als je dan beseft dat mensen het gewoon echt niet weten, voelt dat leeg. Zeker als daar nog bij komt dat vele kinderen wees zijn. Ouders zijn overleden, ziektes e.d. Dus waar kom je vandaan? Daarom wordt er vooral hier gezegd, kijk niet terug, maar vooruit. Helaas is dit heel moeilijk omdat het vaak zo uitzichtloos is en dus bij de dag leven. Hoe langer ik hier ben hoe meer stukjes op zijn plaats vallen. Tussen horen en het meemaken en beseffen zitten grote verschillen.

Naast de community ga ik ook nog 2 dagen aftercare doen, maar daar begin ik waarschijnlijk volgende week mee, dus ik ben heel benieuwd.

Ik ben Zuid-Afrika dus nog niet zat. Ik ben heel blij om nu voor een tijdje in Pietermaritzburg te zitten, mijn conditie gaat er weer een beetje op vooruit om zo af en toe een wandeling te maken naar de winkels, internetcafe, office, dvd shop en zwembad.

ps. jullie denken natuurlijk dat wij hier een hele warme zomer hebben, het was toch de laatste paar dagen flink koud en daarna was het plotseling weer 1 dag warm en dan komt de onweer en is het weer een stuk koeler. Het is zomer, maar ik vond het weer in Durban in de winter zonder regen en meer zon, toch een stuk fijner.

Heel veel groetjes uit Zuid-Afrika!!!

Annelies

Reacties

Reacties

Jopie van rossum

Het is best leuk om van jullie beiden de verhalen te lezen en te merken, dat je allebei op je eigen manier je ervaringen beleeft.
Ook jij en al je teamgenoten sterkte en succes gewenst. We kunnen zo ieder op eigen manier een lichtje zijn:"jij in jouw klein hoekje en ik in 't mijn."
Als we maar beseffen, dat we dat niet doen in eigen kracht.
Hartelijke groeten.

ria van wingerden

Fijn om weer bezig te zijn. Vakantie is op zijn tijd heerlijk maar om iets te doen voor anderen geeft dan meer voldoening denk ik. Veel sterkte gewenst ook bij die vele schrijnende situaties die je ziet en meemaakt. Groet, Ria.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!