Nieuw Jaar

Kerst 2008

Dit jaar is het een andere Kerst dan andere jaren geweest. Het is raar om te weten dat het thuis koud is en dat naar wat ik heb gehoord de kansen op schaatsen aanwezig waren. Hier was het warm, maar niet heel erg warm. Ik had zon, 30 graden verwacht toen men ons verhalen vertelde. Helaas was het bewolkt en leek het bijna Nederland, alleen wat warmer. (20-25 graden) Op kerstavond zijn we met z'n achten uiteten geweest. Dit was erg gezellig. Op eerste kerstdag zijn we om 8.10 vertrokken om iemand in de township op te halen en naar de kerk te gaan. Het was een hele korte dienst. Daarna hebben we mensen ontmoet uit Nederland die met het hele gezin uitgezonden zijn door de kerk in Kampen. De bedoeling is dat ze voor 7 jaar hier blijven, ze zijn er nu 15 maanden. Ze zullen ons nog een keer uitnodigen voor een braai, dus ik ben benieuwd. Na de kerk zijn we naar de township gereden en daar zijn we bij 1 van de collega's geweest van een van de vrijwilligers. Hier hebben we gegeten en gekletst. Vervolgens naar een andere township waar je trouwens een schitterend uitzicht had. Hier kregen we vervolgens nog een bord met warm eten (pap, vlees, salade, koekjes en drinken) Rond 17.30 gingen we weer terug. Je kon merken dat het een feestdag was want veel mensen liepen op straat, helaas vele met een fles drank in hun handen en ze liepen niet al te recht meer. Terug gekomen in ons huis zaten we allemaal helemaal vol, dus een kerstmaal paste er niet meer in. Dus voor een enkeling s'avonds nog een boterham, maar dat was het. Tweede kerstdag kennen ze hier niet echt, ze noemen het boxing day. Het is een dag om uit te rusten en vanuit Amerika is het een dag om al je cadeau's om te ruilen. Wij hebben hier film gekeken en uitgeslapen. We hebbeneen wat specialere maaltijd genoten dan normaal. Precies toen we klaar waren en aan het toetje begonnen is de electriciteit uitgevallen en hebben we wat kaarsen opgezocht en hints gespeeld. De volgende morgen was de electriciteit voor een paar uurtjes aan, maar dat was van korte duur want om 11.00 viel het weer uit. Dit heeft vervolgens 3 dagen geduurd. Dit betekende verplicht een pizza en een Mc Donald avond, want koken gaat hier ook op electriciteit. Toen we dit zat waren en we toe waren aan een warme douche zijn we naar onze coordinator gegaan waar we hebben gekookt en gedouched. De volgende morgen werkte het weer. (Het was zo donker in de hele straat, een hele gekke gewaarwording.)

Oud en Nieuwjaar

Dit wordt hier wel gevierd, maar minder groots als in Nederland. Nu schijnt de plek om oud en nieuw te vieren Kaapstad te zijn, dus wie weet wordt het daar wel groots gevierd, hier niet echt. De mensen hebben wel vuurwerk, wat bestaat uit vuurpijlen, en klappertjes. Op tv wordt er niet veel aandacht aangeschonken en het bewustzijn, van hoe gevaarlijk vuurwerk kan zijn, is nog niet aanwezig. Creatief zijn ze wel met het weinige dat ze hebben.

Ria van Wingerden

Heerlijk om nu een poos van de mooie dingen te genieten in de heerlijke warmte. Maar jullie missen vandaag de schitterende uitzichten van bomen met volop rijp en een prachtige zon. Het is om 9 uur min zeven! Het kan dus nog winter zijn. We hopen dat jullie het straks weer fijn hebben om daar in PMB te werken. Groet voor jullie beiden, Ria en Leen v.W.