een na laatste bericht uit Durban??

Hallo hallo!!

In de tijd dat ik hier zit hoor ik zoveel leuke dingen van mensen, heel veel mensen krijgen baby's of zijn in verwachting, mensen verhuizen, nemen grote stappen en ondertussen ben ik hier in Afrika. Ik mis dat wel hoor!! Klinkt een beetje pessimistisch, maar soms is het wel eens jammer en wil je wel naar een verjaardag, gewoon weer even op zijn Nederlands en even bijkletsen met iedereen.

Soms ben ik hier zo moe, dat ik op mijn bed neer kan ploffen en zo in slaap kan vallen. Ik raak echt gewend aan het Afrikaanse leven. Gedurende de gehele dag het idee hebben dat je zo kan slapen en 's avonds om 21.00 op bed liggen. Ja, echt waar dit is geen leugen. Zodra je echter bezig bent is er geen probleem, maar als je even niets te doen hebt...Natuurlijk doen we soms ook wel dingen s'avonds en zijn we wat later terug. Dan ben je ook helemaal niet moe, zolang je maar bezig bent.

Het vorige weekend zijn we met alle vrijwilligers naar Shelly beach geweest. Dit is net ten zuiden van Port Shepstone. We waren met 12 personen. Vanuit Durban 4 vrijwilligers en 6 vanuit Pietermaritzburg en de vrijwilligerscoordinator en haar man. Het was een super leuk weekend, helaas liet het weer het een beetje afweten. Mensen praten over Global warming etc, normaal is het namelijk nu al erg warm hier en nu is het nog veel regen en wisselvallig, zoals ik de vorige keer al schreef. Ook dit weekend was het regenachtig, maar toch hebben we tussen de buien door veel langs het strand gelopen. Het was heerlijk om lekker vrij en veilig rond te kunnen lopen, zowel alleen als met meerdere. Sommige hebben wel een duik durven nemen in de zee, maar ik vond het toch wel koud...ik blijf toch een Nederlander

Wink

De projecten zijn een beetje aan het afsluiten, ja het is begin november en dus bijna het eind van het jaar. Nu moet je dat ruim zien, want men werkt hier tot ongeveer 15 december, maar als je het hier aan mensen vraagt, hebben ze geen idee wanneer hun vakantie begint. Voor de interns (stagaires) sluit het jaar eind november en vaak werken ze dan nog wel de eerste week van december. Hierdoor hebben veel mensen het nog best wel druk, maar is er ook bij vele minder motivatie om nog aan nieuwe dingen te beginnen. Ook is veel geld op en zo gaan we op de dinsdag niet meer naar de community, omdat we te hoge kosten hebben van de benzine. Al gaan we morgen wel weer en ja dan vertrekken we gewoon om 6.30......

Esmeralda en ik hebben gekozen om voor de komende maand op de dinsdagen mee te lopen met het project van YFC Yazini. Dit project doet activiteiten op scholen in hun pauzes. (activiteiten zijn gesprekken over diverse onderwerpen, zelfverdediging, zelfontwikkeling, hiv & aids etc) Vorige week zijn we voor het eerst meegeweest. Ook hier merk je dat het minder wordt, want er was geen bijeenkomst. Vele klassen beginnen met het schrijven van hun examens, proefwerken, toetsen. We zijn naar een andere school geweest, waar we even in 2 klassen binnen zijn geweest en waar Esmeralda natuurlijk even een goed gesprek met de juf wilde hebben. Er is een drastisch leraren tekort. Een leraar staat op 2 klassen en in 1 klas zitten tussen de 50 a 60 kinderen (dit is niet overdreven) dit zijn grade 4 tot en met 7. In de lagere klassen zijn er iets minder kinderen( 40-50). Dit is het resultaat van het feit dat vele kinderen overlijden aan ziektes en ook dat ouders ziek zijn en kinderen niet naar school kunnen. In een klas zitten verschillende leeftijden. Dit omdat vele tussendoor stoppen en 2 jaar later weer verder gaan met school etc. Ook hebben ze op de scholen in de communities geen boeken en moeten de leraren zelf verzinnen wat voor lessen ze geven. Dit verschilt natuurlijk per school en waar de school staat.

In de community zijn we vooral op het moment veel bezig met rijden van zieke mensen naar klinieken en hospitalen. Dus veel rijden en minder tijd om met de kinderen in het drop-in centre door te brengen. Dit is jammer, maar we verwachten dat wannneer we verhuisd zijn naar Pietermaritzburg hier veel meer tijd voor te hebben. Daar hoeven we niet meer te rijden, en worden we daar zelf gebracht.

De plannen zijn nu echt gemaakt en Esmeralda en ik vertrekken uit Durban op maandag 8 december. Vandaar gaan we naar Pietermaritzburg en blijven daar 1 nacht slapen. Vervolgens gaan we 9 december op vakantie voor 2 weken en hopen op 22 december weer in Pietermaritzburg aan te komen om daar nog 3 weken vakantie te hebben voordat het werk in januari weer begint. Daar zullen we dan ook kerst en oud en nieuw doorbrengen, in de volle zomer. Ik heb er erg veel zin om te gaan verhuizen en wat vrijer te kunnen leven dan dat we hier in Durban kunnen. Natuurlijk zal ik hier de mensen en kinderen gaan missen en zal ik het rijden in de bakkies, de mega winkelcentra en de restaurantjes, maar daar krijg ik ook weer andere dingen voor terug. Verandering is goed en houd je wat scherper. Ik zie hoe makkelijk het is om mee te gaan in een cultuur en om hetzelfde ritme aan te nemen en minder vragen te gaan stellen.

Afgelopen donderdag heb ik enorm mogen genieten van een avond vol dans. Heerlijk om naar te kijken, en toen wist ik weer wat ik miste....;( dus meiden ik kom zeker in juni terug op de jazzJ )We hadden kaartjes gekocht via vrienden van de kerk. Het was een avond in het Playhouse opera in Durban. Het zag er enorm mooi uit van binnen, ook wel van buiten. Shall we dance heette de voorstelling. Het waren allerlei danssteilen, buikdansen, ballroom dancing, Latin etc. Uitgevoerd door paren of kleine tot grootte groepen Helaas valt op zo'n avond ook op dat het publiek grotendeels bestaat uit blanke mensen en dat de toilletjuffrouw en de bartenders etc, zwart zijn. Het contrast blijf je overal tegen komen.

Trouwens ook Esmeralda houdt af en toe haar weblog bij en aangezien zij veel hetzelfde doet als ik kan je ook daar op lezen wat we zoal mee maken

Wink

Ps. Ik vind het leuk om te lezen, dat ik op het werk nog niet vergeten ben, ik ben jullie ook niet vergeten hoor!!!

Wink

Ons toekomstige adresin Pietermaritzburg wordt:

Annelies de Boon

YFC/KZNPietermaritzburg Office

226 Pine street

Po box 1659

Pietermaritzburg 3200

South Africa

Tel: 033 3453603

Met het goedkopere nummer ervoor wordt het als het goed is:

0900-1230075 : (0027)33 3453603

Tot ziens!!!!!

Reacties

Reacties

Nanny en Berco

Wat een fantastische ervaring.... met
mooie foto's.
Geniet ervan.

Joke Wiggers

Hoi Annelies. Meid wat een ervaringen doe je toch op. En ook leuk die foto's. Jammer dat het weer daar nog niet zo denderend is maar dat gaat vast nog goed komen. Je doet goed werk zo te lezen dus hou vol! En geniet van je vakantie over een paar weken.
Ook blij met de overwinning van Obama?
Groetjes, Joke

Ellen

Mooie foto 's Annelies. Leuk om te zien.
En..idd we zijn je nog niet vergeten. Hebben het pas nog over je gehad. (zie je reactie van Jantine)
Veel succes met het afsluiten van dit project. En alvast een fijne vakantie. Geniet ervan. Dan kun je daarna weer met goeie moed verder gaan :) Toch?

Groetjes Ellen

Ruth

Hoi Annelies,
Ik wens je alvast een hele fijne vakantie toe en heel veel succes op je nieuwe werkplek.
Ben ook heel erg benieuwd wat je daar allemaal zult beleven.
Groetjes van Ruth

jopie van rossum

Nog even de tanden op elkaar en dan met frisse moed aan iets nieuws beginnen.
Dat "fris" kun je waarschijnlijk met een korreltje zout nemen, want bij jullie is het nu toch volop zomer?
Sterkte gewenst voor de laatste loodjes en de hartelijke groeten vanuit het verre Nederland met soms prachtig najaarsweer en vallende blaadjes.

adriaan van schoonhoven

Ha dames,
Hier een bericht uit Hardinxveld. Alles goed!
Ik begreep dat jullie verhuizen waar meer vrijheid is.

Veel sterkte met jullie werk!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!