Plaats aan de Middellandse zee

Vliegen, reizen ...tegenwoordig kan je alle kanten op en kan je het zo gek, luxe en duur maken als dat je zelf wilt. Na een wat actievere vakantie nu tijd om wat te relaxen.... Dat was even wennen..maar zeker mogelijk. All in...je leeft van ontbijt, zwembad, lunch, zee naar het diner en daarna was het tijd voor een spelletje en een lekker drankje. Nu is dat op zich ook al een hele uitdaging. Alle frisdranken hebben we natuurlijk wel uitgeprobeerd en water tussendoor noodzakelijk om de hyperactiviteit van de suikers wat te verminderen, dus aan het eind van de week werden het wat sterkere drankjes..gewoon om uit te proberen. Ze hadden Likeur...die vonden wij even wat minder, maar de rumcola en de gintonic vielen in wat betere aarde. Daarnaast was de aandacht van de mannelijke bevolking ook best aanwezig. Als je ego wat opgekrikt moet worden kan je gewoon even hierheen komen. Waar we zijn...?!Turkije en dan met name Konakli. Zo'n 11 km onder Alanya. Zo'n 2 uur rijden met de bus van een bekende touroperator die natuurlijk tussendoor nog even een toeristenstop maakt in een winkel waar het gewoon lijkt of je in Europa bent, want alles staat geprijsd in euro's. Verbaas ik mij hierover?! Welnee en niet echt alles is nieuw, maar wel contrasterend met waar ik 2 weken geleden vandaan kwam. Toeristisch is het hier absoluut. De hotels worden de grond uitgestampt alsof het niets is en de wat oudere en kleinere zullen hier vast en zeker het onder spit gaan delven. Mooi..Ja op het oog wel, maar naar mijn bescheiden mening vind ik het allemaal wat over de top. Daarbij is het natuurlijk wel zo dat de mensen hierdoor werk hebben en dus een mooie boterham kunnen verdienen. Het levensonderhoud is hier wat goedkoper. Dat was vooral te zien op de markt. Echter als ik kijk naar die jongens die in het restaurant, bar, lobby aan het werk zijn neem ik er mijn petje voor af. Diensten van 12 uur op je benen staan en veel maar accepteren van die soms zeer brute toeristen die vinden dat ze van alles kunnen maken. Nu was het nog niet zo druk maar als het seizoen echt losgebarsten is en de temperatuur wat verder oploopt.... Daarnaast zijn ze super vriendelijk, netjes, behulpzaam en ze onthouden je naam en willen graag na hun dienst nog wel een drankje met je gaan drinken....opvallend vond ik dat er veel in de hotels en markten gesproken werd in het Duits. Wanneer je Engels sprak vonden ze dat erg leuk, omdat ze zich daar al beter mee verstaanbaar konden maken en dus graag "gesprekjes" met je aangingen.
Het weer was geweldig. Het begon wat fris, maar goed voor ons om er even aan te wennen, want tegen de tijd dat we weggingen waren we mooi verkleurd door de zon, kenden we de weg in de omgeving en voelden we ons er al aardig thuis. Waar een tijd is om te komen is er ook een tijd van gaan. We hebben genoten van de vriendelijkheid, verbaast over het vele toerisme ( vooral in de zomer), verwonderd over de vrijpostigheid, het doorzettingsvermogen en moed van de Turkse man, geërgerd aan de opdringerigheid van de winkeliers, verliefd geworden op het heerlijke weer en het stenen strand. Tot snel!

Jenny

Ik ben benieuwd wat je volgende vakantie wordt?

Marlie

Wat een leuk verslag van je vakantie,de opdringerigheid van de Turkse man staat alom bekend,ook zoals altijd leuke en mooie foto's ?